Fotballstyret

Fotballstyret har det overordnede ansvaret for den daglige driften av fotballavdelingen, og skal sørge for:

  • Å utarbeide konkrete sportslige og sosiale målsetninger for avdelingens aktivitet
  • Å utarbeide rammebetingelser for det enkelte lag som skal sikre en forsvarlig drift innenfor godkjente budsjettrammer
  • Gjennom månedlige møter etter oppsatt og utsendt agenda, behandle saker som er av betydning for fotballavdelingen
  • Å iverksette nødvendige tiltak dersom vesentlig budsjettavvik oppstår
  • Å legge frem eventuelle disiplinær saker i fotballavdelingen til hovedstyret.

Fotballeder

  • Medlem av Gresvik IF’s hovedstyre
  • Det totale ansvar for avdelingens drift
  • Forbereder, innkaller og leder avdelingens møter, samt oppfølging av sakene
  • Representerer eller påser representasjon i aktuelle fora
  • Mediekontakt for avdelingen
  • Påse at bestemmelser for innkjøp følges
  • Ansvarlig for at aktuelle kurs tilbys trenere og lagledere.
  • Ansvarlig for at det utpekes kontaktperson overfor barneidretten.

Nestleder

  • Er leders stedfortreder i fotballstyret og ved møter i hovedstyret
  • Være avdelingens sportslige leder. Se egen rollebeskrivelse.
  • Utføre oppgaver pålagt av fotballeder

Sekretær

  • Sekretæren er ansvarlig for fotballstyrets referater og formidling av disse til avdelingens representanter og hovedstyret
  • Kontaktperson ifm lotterier
  • Delansvar ved kioskdrift – Sørge for fordeling av kioskvakter til avdelingens lag
  • Ansvarlig for avdelingens arkiv
  • Utføre oppgaver pålagt av fotballeder

Kasserer

Foreningens totale regnskap, samt løpende oppfølging av foreningens økonomiske forpliktelser, herunder betaling av regninger, utføres av foreningens hovedkasserer.

Kasserer i fotballavdelingen har følgende ansvar og arbeidsoppgaver:

  • Etter å ha mottatt de månedlige regnskapene fra hovedkasserer – fordele disse til resten av styret og de økonomiansvarlige ved hvert lag
  • Følge opp økonomiske overskridelser ved lagene
  • Innhente lagenes budsjett og sette opp forslag til fotballstyrets totale budsjett
  • Økonomisk ansvarlig for GIFCUP, fotballskolen og fotballkiosken
  • Utføre oppgaver pålagt av fotballeder

Styremedlemmer

  • Bistå med tildelte arbeidsoppgaver og roller.

Sportslig leder

  • Utvikling av sportslig kompetanse i GIF/Fotball.
  • I samarbeid med trenerkoordinatorene, utvikle og implementere sportsplanen og andre retningslinjer for sportslig aktivitet
  • Følge opp at sportsplanen blir etterlevd og fulgt opp på feltet
  • Differensiering (som også bl.a. inkluderer hospitering).
  • Ansettelse av trenere og personer i andre sentrale (og sportslige) verv.
  • Prioriteringer (økonomi, anlegg, trenere, etc.).

Trenerkoordinator x 2 / Fagansvarlig Fotball

Trenerkoordinatoren har ansvaret for at sportslig plan er implementert i alle fotballag i GIF. Ansvaret er å planlegge og gjennomføre tiltak for <FLEST MULIG – LENGST MULIG – BEST MULIG> i GIF.

  • Ansvarlig for at sportsplanen legges til grunn for gjennomføring av aktiviteten i klubben.
  • Sportslig ansvarlig for ungdomsavdelingen/barneavdelingen
  • Gjennomføre og evaluere sportsplanen for ungdomsavdelingen/barneavdelingen
  • Sørge for at treningene gjennomføres etter skoleringsplanen til klubben
  • Skolere trenere ved
    • Månedlige trenermøter
    • Gjennomføre interne trenerkurs – ha skolerte trenere på alle nivå
    • Arrangere interne impulssamlinger
  • Følge opp trenere og treningene på alle nivå og spesielt under 10 år.
  • Planlegge og gjennomføre bredde og utviklingstiltak
    • Fotballskole
    • Utviklingsgrupper
  • Kontaktperson mot Byprosjektet
  • Bistå ved rekruttering av nye trenere.
  • Bistå ved valg om hospitering.
  • Bistå/hjelpe til på trening ved behov.

Overgangsansvarlig

Dersom en spiller ønsker å melde overgang til en annen klubb, er prosessen for dette regulert i NFFs «Overgangsreglement».

I Gresvik IF er denne rollen tillagt daglig leder med én vararepresentant fra hhv fotballstyret og én fra håndballstyret.

  • En overgang krever at en del formalia skal være på plass.
  • Det er viktig og nødvendig for at det skal være mest mulig ryddighet ved en overgang.
  • Det er viktig å huske at gammel klubb kan stoppe en overgang dersom en spiller har uoppgjorte forpliktelser til klubben.
  • Overgangen gjennomføres elektronisk i FIKS
  • Disse gis ansvar til å opprette forespørsler/overganger, og også godkjenne overganger fra egen klubb.
  • Norges fotballforbund og Fotballkretsen krever at det i hver klubb skal være én til to personer som av klubbstyret gis tilgang til FIKS.

Oppstartsansvarlig

  • Hjelpe nye lag i gang, herunder
    • Rutiner
    • Trenere
    • Lagleder
    • Foreldreoppgaver
  • Personen må gjennom sin væremåte opptre som en god ambassadør for klubben.
  • Faste tidspunkter for oppstart av nye årganger
  • Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å kartlegge og rekruttere trenere og støtteapparat til de nye årskullene.
  • Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å gjennomføre foreldremøter for de nye årskullene. Her er det naturlig at klubbens verdier, mål og retningslinjer blir presentert, samt kontingenter og annen nyttig informasjon.
  • Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å evaluere og videreutvikle klubbens rekrutterings­plan

Dommerkoordinator

  • Dommerkoordinatorenes viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med:
    • Klubbens dommere
    • Klubbens styre og administrasjon
    • Lagledere og trenere
    • Fotballkretsen
  • Har sammen med styret hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag.
  • Legge til rette og tilby dommerkurs til de som ønsker det, følge opp og veilede disse i kamper.
  • Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.
  • Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
  • Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.
  • Tilrettelegge treningsmuligheter for dommerne, gjerne sammen med klubbens lag, her­under også deltakelse på treningsleir.
  • Heve dommerens status i klubben.

Fair play ansvarlig

Ansvarlig for å koordinere Fair Play tiltakene i klubben og bruke Fair Play programmet som en veileder.

Overordnete ansvarsområder:

  • Implementere klubbens strategi ut i praksis.
  • Bindeledd mellom styret og lagene i klubb.
  • Kommunikasjon med krets og forbund.
  • Samarbeid med andre klubber i kretsen (delta på fellesmøter).

Praktiske ansvarsområder:

  • Synliggjøre Fair play i klubbens sportsplan, håndbok og verdidokumenter.
  • Påse at anlegget har et Fair play-preg.
  • Bestille Fair play-effekter.
  • Bistå ved Fair play-kvelder i klubb for spillere/foreldre/trenere.
  • Holdningskontrakter i klubben, for spillere, trenere, lagledere og lag.
  • Bistå lagledere og trenere ved konkrete episoder.
  • Sørge for at rutiner for kampavvikling overholdes i alle klubbens kamper.

FIKS-ansvarlig

I Gresvik IF er daglig leder gjennom sin stillingsinstruks – FIKS ansvarlig. Hans oppgaver er:

  • Forankring – påse at klubbens ledelse til en hver tid kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver.
  • Brukeradministrasjon – påse at klubben til en hver tid har personer i klubben med nødvendige ”tilganger” til FIKS.
  • Brukeropplæring – påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.

Kvalitetsklubbansvarlig

  • Skal være Gresvik IF’s kvalitetssikrer og sammen med daglig leder foreningens kontaktperson mot fotballkretsen.
  • Sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på trener, leder og verdiarbeid i klubben.
  • Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotball­forbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis.
  • Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides be­visst med verdi- og utviklingsarbeidet.