Fotballstyret
Fotballstyret har det overordnede ansvaret for den daglige driften av fotballavdelingen, og skal sørge for:
- Å utarbeide konkrete sportslige og sosiale målsetninger for avdelingens aktivitet
- Å utarbeide rammebetingelser for det enkelte lag som skal sikre en forsvarlig drift innenfor godkjente budsjettrammer
- Gjennom månedlige møter etter oppsatt og utsendt agenda, behandle saker som er av betydning for fotballavdelingen
- Å iverksette nødvendige tiltak dersom vesentlig budsjettavvik oppstår
- Å legge frem eventuelle disiplinær saker i fotballavdelingen til hovedstyret.
Fotballeder
- Medlem av Gresvik IF’s hovedstyre
- Det totale ansvar for avdelingens drift
- Forbereder, innkaller og leder avdelingens møter, samt oppfølging av sakene
- Representerer eller påser representasjon i aktuelle fora
- Mediekontakt for avdelingen
- Påse at bestemmelser for innkjøp følges
- Ansvarlig for at aktuelle kurs tilbys trenere og lagledere.
- Ansvarlig for at det utpekes kontaktperson overfor barneidretten.
Nestleder
- Er leders stedfortreder i fotballstyret og ved møter i hovedstyret
- Være avdelingens sportslige leder. Se egen rollebeskrivelse.
- Utføre oppgaver pålagt av fotballeder
Sekretær
- Sekretæren er ansvarlig for fotballstyrets referater og formidling av disse til avdelingens representanter og hovedstyret
- Kontaktperson ifm lotterier
- Delansvar ved kioskdrift – Sørge for fordeling av kioskvakter til avdelingens lag
- Ansvarlig for avdelingens arkiv
- Utføre oppgaver pålagt av fotballeder
Kasserer
Foreningens totale regnskap, samt løpende oppfølging av foreningens økonomiske forpliktelser, herunder betaling av regninger, utføres av foreningens hovedkasserer.
Kasserer i fotballavdelingen har følgende ansvar og arbeidsoppgaver:
- Etter å ha mottatt de månedlige regnskapene fra hovedkasserer – fordele disse til resten av styret og de økonomiansvarlige ved hvert lag
- Følge opp økonomiske overskridelser ved lagene
- Innhente lagenes budsjett og sette opp forslag til fotballstyrets totale budsjett
- Økonomisk ansvarlig for GIFCUP, fotballskolen og fotballkiosken
- Utføre oppgaver pålagt av fotballeder
Styremedlemmer
- Bistå med tildelte arbeidsoppgaver og roller.
Sportslig leder
- Utvikling av sportslig kompetanse i GIF/Fotball.
- I samarbeid med trenerkoordinatorene, utvikle og implementere sportsplanen og andre retningslinjer for sportslig aktivitet
- Følge opp at sportsplanen blir etterlevd og fulgt opp på feltet
- Differensiering (som også bl.a. inkluderer hospitering).
- Ansettelse av trenere og personer i andre sentrale (og sportslige) verv.
- Prioriteringer (økonomi, anlegg, trenere, etc.).
Trenerkoordinator x 2 / Fagansvarlig Fotball
Trenerkoordinatoren har ansvaret for at sportslig plan er implementert i alle fotballag i GIF. Ansvaret er å planlegge og gjennomføre tiltak for <FLEST MULIG – LENGST MULIG – BEST MULIG> i GIF.
- Ansvarlig for at sportsplanen legges til grunn for gjennomføring av aktiviteten i klubben.
- Sportslig ansvarlig for ungdomsavdelingen/barneavdelingen
- Gjennomføre og evaluere sportsplanen for ungdomsavdelingen/barneavdelingen
- Sørge for at treningene gjennomføres etter skoleringsplanen til klubben
- Skolere trenere ved
- Månedlige trenermøter
- Gjennomføre interne trenerkurs – ha skolerte trenere på alle nivå
- Arrangere interne impulssamlinger
- Følge opp trenere og treningene på alle nivå og spesielt under 10 år.
- Planlegge og gjennomføre bredde og utviklingstiltak
- Fotballskole
- Utviklingsgrupper
- Kontaktperson mot Byprosjektet
- Bistå ved rekruttering av nye trenere.
- Bistå ved valg om hospitering.
- Bistå/hjelpe til på trening ved behov.
Overgangsansvarlig
Dersom en spiller ønsker å melde overgang til en annen klubb, er prosessen for dette regulert i NFFs «Overgangsreglement».
I Gresvik IF er denne rollen tillagt daglig leder med én vararepresentant fra hhv fotballstyret og én fra håndballstyret.
- En overgang krever at en del formalia skal være på plass.
- Det er viktig og nødvendig for at det skal være mest mulig ryddighet ved en overgang.
- Det er viktig å huske at gammel klubb kan stoppe en overgang dersom en spiller har uoppgjorte forpliktelser til klubben.
- Overgangen gjennomføres elektronisk i FIKS
- Disse gis ansvar til å opprette forespørsler/overganger, og også godkjenne overganger fra egen klubb.
- Norges fotballforbund og Fotballkretsen krever at det i hver klubb skal være én til to personer som av klubbstyret gis tilgang til FIKS.
Oppstartsansvarlig
- Hjelpe nye lag i gang, herunder
- Rutiner
- Trenere
- Lagleder
- Foreldreoppgaver
- Personen må gjennom sin væremåte opptre som en god ambassadør for klubben.
- Faste tidspunkter for oppstart av nye årganger
- Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å kartlegge og rekruttere trenere og støtteapparat til de nye årskullene.
- Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å gjennomføre foreldremøter for de nye årskullene. Her er det naturlig at klubbens verdier, mål og retningslinjer blir presentert, samt kontingenter og annen nyttig informasjon.
- Oppstartsansvarlig bør ha et ansvar for å evaluere og videreutvikle klubbens rekrutteringsplan
Dommerkoordinator
- Dommerkoordinatorenes viktigste oppgave er å ha god kontakt og godt samarbeid med:
-
- Klubbens dommere
- Klubbens styre og administrasjon
- Lagledere og trenere
- Fotballkretsen
- Har sammen med styret hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag.
- Legge til rette og tilby dommerkurs til de som ønsker det, følge opp og veilede disse i kamper.
- Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.
- Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
- Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.
- Tilrettelegge treningsmuligheter for dommerne, gjerne sammen med klubbens lag, herunder også deltakelse på treningsleir.
- Heve dommerens status i klubben.
Fair play ansvarlig
Ansvarlig for å koordinere Fair Play tiltakene i klubben og bruke Fair Play programmet som en veileder.
Overordnete ansvarsområder:
- Implementere klubbens strategi ut i praksis.
- Bindeledd mellom styret og lagene i klubb.
- Kommunikasjon med krets og forbund.
- Samarbeid med andre klubber i kretsen (delta på fellesmøter).
Praktiske ansvarsområder:
- Synliggjøre Fair play i klubbens sportsplan, håndbok og verdidokumenter.
- Påse at anlegget har et Fair play-preg.
- Bestille Fair play-effekter.
- Bistå ved Fair play-kvelder i klubb for spillere/foreldre/trenere.
- Holdningskontrakter i klubben, for spillere, trenere, lagledere og lag.
- Bistå lagledere og trenere ved konkrete episoder.
- Sørge for at rutiner for kampavvikling overholdes i alle klubbens kamper.
FIKS-ansvarlig
I Gresvik IF er daglig leder gjennom sin stillingsinstruks – FIKS ansvarlig. Hans oppgaver er:
- Forankring – påse at klubbens ledelse til en hver tid kjenner til alle påkrevde FIKS-oppgaver.
- Brukeradministrasjon – påse at klubben til en hver tid har personer i klubben med nødvendige ”tilganger” til FIKS.
- Brukeropplæring – påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.
Kvalitetsklubbansvarlig
- Skal være Gresvik IF’s kvalitetssikrer og sammen med daglig leder foreningens kontaktperson mot fotballkretsen.
- Sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på trener, leder og verdiarbeid i klubben.
- Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis.
- Synliggjøre internt i klubben at systemet gir anerkjennelse til klubben om det arbeides bevisst med verdi- og utviklingsarbeidet.