Seier i seriepremieren for B-laget borte mot Askim

Seier i premieren for nykomponert B-lag i herrefotballen

I takt med at vi opplever en svært positiv trend for førstelaget til seniorene våre i 5.divisjon, har vi også klart å stable et B-lag på beina. Dette er et tilbud til gamle GIFere og lokale karer som ikke lenger har de største ambisjonene, men som ønsker å være i aktivitet og ta del i fellesskapet. Første seriekamp var borte mot Askim, og en spent gjeng ante ikke hva som ventet oss.

Årets sesong blir i en ganske uvant variant da vi skal spille 7-er fotball fremfor den tradisjonelle med 11 spillere, stor bane og offside-regler. Laget består av en stamme på nærmere 15 spillere, hvorav de fleste er tidligere GIF-gutter med mange år i Trondalen bak seg. Gjengen trener tirsdager kl.20.00 i Trondalen og tar gjerne i mot flere som ønsker å børste støvet av fotballskoa. Torsdag 26.august var det seriepremiere borte Askim.

Akkurat mange nok til å stille lag – men det holdt i massevis

Vi kan nok umiddelbart slå fast at bortekamp mot Askim med avspark 20.15 ikke var det som passet folk flest denne forblåste august-kvelden. Heldigvis fikk vi stablet et slagkraftig mannskap på akkurat 7 spillere, samtlige med debut på seniornivå på 7-er. Morsomt nok svarte Askim med å stille kun 8 mann fra start. Den ene tilskueren som hadde møtt opp/forvillet seg på plass langs sidelinja, ble derfor vitne til mange slitne karer i løpet av de 2 x 30 minuttene. Vi kan (om enn noe motvillig) bekrefte at kondisen har sett bedre dager. Heldigvis valgte Askim å bruke sparemoduset på flomlyset sitt denne kvelden, slik at man utover i andreomgang så vidt kunne skimte forskjell på lagene og hvem som stod mest med henda på knærne.

GIF stilte følgende:

Jan Erik Jensen (keeper)

Carl Petter Olaussen, Stian Svendsen (forsvar)

Ole-Espen Lundsør, Rune Solbrekke, Jonas Gislo (midtbane)

Sindre Ødegård (spiss)

Etter en ekstremt rotete, men dog jevnspilt start de første 10 minutter, tok karene fra Trondalen omsider grep i kampen. Frykten for at vi potensielt kunne møte en gjeng elleville gamle helter med hinsides ferdigheter kunne vi fint la slippe taket. Etter 15 minutter får vi corner hvor Ole Espen stiller seg opp bakerst i feltet, sulten på å sette sesongens første mål. I det hjørnesparket fra Rune blir slått, skrur han på turboen og møter det harde og lave innspillet med en kontant innside så ballen synger i nettet! Se for deg Trent AA finner Origi i seminfalen mot Barca, dette var så og si helt likt! 🙂  Fabelaktig utført av gutten som kjennetegnes for å ha lunger som en hest og knallharde taklinger som sørger for blodige kroppsdeler etter hver kamp.

Høydepunktene fra kampen

Vi fortsetter å produsere store sjanser, men det vil seg ikke. Ufattelig nok viser det seg at Askim-keeperen er ganske så god, samtidig som vi er ganske så dårlige til å plassere ballen. Vi går til pause på stillingen 1-0 og en god tro på at vi skal ro i land dette.

Andreomgangen starter veldig bra og etter flere fete sjanser uten uttelling, gjentas suksessoppskriften fra første omgang. Rune slår en identisk corner som Ole møter perfekt nok en gang. Ballen fyker som et prosjektil mot mål og skreller undersiden av tvælla før den forsvinner videre inn i nettaket.

Kort tid senere, vi kan kanskje gjette på et sted mellom 10-15 minutter ut i omgangen, er det Sindre sin tur til å åpne målkontoen. Klikk-klakk-spillet sitter som støpt og vi har 10-12 pasninger som broderer seg gjennom midtbanen og forsvaret, før han får ballen servert på blank kasse fra Ole. 3-0 til GIF og smilene vokser seg stadig større. Kun et par minutter senere sitter pasningsspillet nok en gang, Askim-gutta blir løpende i mellom og Carl Petter kan feie inn 4-0. I tillegg hadde Jan full kontroll på de, etterhvert 3 lusende spissene som lå igjen for Askim. 3 ganger måtte han i aksjon underveis i kampen, med vellykket resultat hver gang. Utrolig morsomt at han tok utfordringen som keeper på strak arm, det sørger for at vi har et fungerende lag!

Banens beste er vanskelig å kåre etter en så flott prestasjon, men både Jonas Gislo og Ole Espen hadde en meget god dag, samt Jan Erik bakerst i buret. Som ansvarlig for referatet tillater jeg meg dog å utnevne Ole Espen som dagens GIFer. Gratulerer så mye!

Hjemturen ble som seg hør og bør lagt innom en bedre restaurant, McDonalds i Særp, hvor vi fikk dekket det vesle behovet av unødvendige kalorier som vi hadde!
Vi ser frem mot neste kamp som er hjemme mot legendariske Hærland 1.september kl. 20.15.

Belønningen for en sen og mørk kveldskamp i Askim er en tur innom McDonalds!