Tom Freddy Aune ansatt som ungdomstrener på heltid i GIF

Tom Freddy Aune satser lokalt. Nå er det vi i Gresvik IF som får glede av hans kunnskaper. Hos oss skal han ha et overordnet ansvar for ungdomslagene.

Så når fotballen ruller for fullt igjen i august vil mange unge utøvere i Gresvik IF møte den tidligere eliteserietreneren på kunstgresset i Trondalen. 51-åringen er heltidsansatt, og skal ha treneransvaret for foreningens 12-16-åringer, både gutter og jenter. Aune blir overordnet trener for ungdomslagene..

Spekulasjoner om hvor assistenttreneren i Sarpsborg 08 ville ta veien etter at han ikke fikk være en del av eliteserieklubben, har skutt litt fart den siste tiden, og OBOS-liga-laget Ull/Kisa har vært nevnt. Nå blir det isteden kortreist for treneren, som bor på Oksviken.

-Gleder meg

-Jeg gleder meg veldig til å komme i gang. Dette blir en noe annerledes hverdag enn det jeg har vært vant til. Det blir mange timer på feltet gjennom uka, men også litt fri i helgene, og det har jeg ikke kunnet oppleve så mye i min karriere. Gresvik IF har et godt miljø, og det skal bli moro og interessant å trene ungdommene her, sier Tom Freddy Aune.

Tom Freddy har skrevet en femårskontrakt med Gresvik -og skal jobbe deltid på toppidrettslinja på Fredrik II i tillegg. Det er en åpning i kontrakten for at han kan gå tilbake til toppfotballen, dersom det kommer gode tilbud.

-Jeg får se hvordan det utvikler seg. Her er det spilt med åpne kort, og kanskje vil jeg synes dette er topp. Det er jo også en mulighet for at jeg kommer til å savne å trene lag på et høyere nivå. Jeg er ikke så opptatt av på hvilket nivå jeg utøver trenergjerningen på. Det gjelder å gjøre en god jobb som fagmann, sier Tom Freddy – som har UEFA Pro-lisensen med seg i sin fotballutdannelse.

Tidlig kontakt

-Her i Gresvik IF har vi hatt planer om en slik stilling, og vi var raske med å ta kontakt med Tom Freddy da hans tid i Sarpsborg var over. Dialogen kom på plass, og nå har vi kommet i mål, noe vi er veldig glade for. Det er liten tvil om at denne handlingen er bra for klubben vår, sier sportslig leder Morten Johannessen i GIF.

Morten mener at dette er en styrking av hele klubben og miljøet, og at ansettelsen av Aune bidrar til å gjøre GIF sterkere på utvikling av spillere i Fredrikstad.

-Dette vil gjøre at vi kan få enda bedre spillere for eget A-lag og at også FFK på sikt kan dra nytte av satsingen. Det er viktig å understreke at vi driver på en sunn måte, og vi har god økonomi – blant annet takket være langsiktige og gode samhandlingspartnere. Ansettelsen av Tom Freddy Aune er likevel et økonomisk løft, men vi er ikke engstelige for å gjøre dette – vi tror mer det er en god investering. På sikt har vi tanker om å ansette to trenere til på heltid, en overordnet trener for juniorer- og seniorer og en for barneidretten, avslutter Morten Johannessen.

Tekst: Øivind Karlsen

Foto: Terje Jensen