Takk for all støtte i en merkelig tid

12. mars 2020 kunne Gresvik IF feire 98 år. Det ble en rar dag med en begrenset feiring. En dag for historiebøkene. Den ble langt fra som tenkt.

Tekst: Øivind Karlsen

Foto: Terje Jensen

– Vi skjønte jo at noe «traff oss», men hva? Hovedleder Tormod Hermansen og jeg måtte ta en prat denne dagen, for noe skummelt var på gang. Vi handlet inn kaffe og en bursdagskake, og satte oss ned i Trondalen. Da var hjulet i gang. Den ene nyheten om corona etter den andre, nye meldinger, spørsmål og etter hvert retningslinjer. Det ble viktig å gi beskjeder til de forskjellige lagene. Vi gikk inn i en hektisk periode, forteller daglig leder i Gresvik IF, Morten Helminsen.

For daglig leder og hovedleder fikk med seg coronanyheter på løpende bånd. Informasjon var klar for utsendelse, men så ble det ble forandringer, og en ny måtte lages. De ble i tvil om hvordan dette skulle håndteres. I dag, når sommeren har bikket over St. Hans, kan de og resten av foreningen konstatere at mye riktig har blitt gjort i disse merkelige månedene. Det krevde stor innsats av tillitsvalgte, men også av foreningsmedlemmer, som ville være med å bidra.

-Jeg husker godt 12. mars. Noe av det første jeg måtte gjøre var å søke om å kunne spille fem minihåndballkamper helgen 14. og 15. mars Det ble innvilget. Dagen etter – den 16. mars var alt stengt ned.

Noe måtte gjøres umiddelbart

-Vi forstod raskt at noe måtte gjøres umiddelbart. Hovedstyret og sentrale personer ble hasteinnkalt til et møte, og der la vi de første planene. Krystallklare linjer ble skapt. All aktivitet stoppet og økonomien stengt ned. I Gresvik IF er vi godt forberedt på de fleste scenarioer, og vi har en egen krisehåndteringsplan, men dette, hva skulle vi gjøre. Alle var raskt enige om at det gjaldt å jobbe konsentrert og raskt. Det gjorde vi.

-Anlegget i Trondalen ble først helt stengt, men så oppdaget vi at noen var aktive på idrettsplassen om kveldene og at regler ble brutt. Vi byttet på å «holde vakt» og ba folk om å gå hjem. Men sånn kunne vi ikke ha det. Nye møter og samtaler endte med at vi i stedet organiserte treningene. Myndighetene gikk etter en stund ut med at fire personer kunne være sammen, og da gjerdet vi inn banene og satte opp sperrebånd, slik at små grupper kunne trene lovlig. Plakater med regler, påbud og forbud ble plassert mange steder. På den måten var vi «på» for å opprettholde en viss aktivitet. Andre breddeklubber i distriktet kom på besøk for å se hvordan vi gjord det. Og dette har fungert. En organisering innenfor rammene skapte bedre kontroll, og vi gjorde det samme med lagtreningene etter noen uker.

VI VAR TIDIG «PÅ» for å opprettholde aktivitet. Plakater med regler, påbud og forbud ble plassert i Trondalen.

Takk

-Og jeg må bare skryte av alle -styrene, laglederne, trenerne og spillerne som har vært superflinke til å organisere seg og følge reglene. Nødvendig og ny informasjon har kontinuerlig gått ut, Gresviks retningslinjer er fulgt. Fint å se hvor pliktoppfyllende folk flest er. Takk til alle forståelsesfulle samarbeidspartnere og støttespillere i denne vanskelige tiden. Støtten har vært stor, sier Morten.

Men aktivitet er en ting. Foreningen ble nødt til å stoppe alle utbetalinger, godtgjørelser og lønnsbetalinger frem til man hadde mer kontroll på situasjonen. GIF har en aktivitetsstyrt modell, der hver gruppe drifter seg selv. Nå stoppet både inntekter og utgifter. Hovedstyret bestemte likevel at daglig leder skulle fortsette å jobbe.

God kontroll

-Tiden vi var inne i er den mest hektiske gjennom året. Alle offentlige søknader må lages og sendes på denne tiden. Det ble min hovedoppgave. Og det har vært nok å stå i. Etter hvert har det blitt lempet på en del restriksjoner, og selv om aktiviteten har vært og fortsatt er begrenset, går det seg til. Gresvik IF som forening vil bestå -vi har god kontroll på hendelser og økonomi. Jeg både håper og regner med at vi får en enda mer tilnærming til normal tilstand over sommeren. Det ser ikke ut til at vi mister mange medlemmer heller.

-Det var veldig hyggelig å arrangere en samling for aktive i GIF den 16. juni. Vårt virtuelle kiosksalg i vår genererte en fin sum penger, som vi brukte til grillmat og drikke denne kvelden. Samtlige lag kom innom, og selv om vi var nøye med reglene, hadde alle det gøy i Trondalen for første gang på lenge.

DET VAR HYGGELIG å arrangere samling for aktive i GIF den 16. juni. Her er Morten endelig foran GIFs 3 nye ball binger, sammen med både glade utøvere, Arnie og Køllis.

1. august

Regjeringen har meldt at det kan trenes og spilles fotball igjen for barne- og ungdomslag fra 1. august. Det var lenge 1. september som så ut til å bli datoen. Nå er det grønt lys for personer under 20 år. Det betyr at seniorspillerne må vente, kanskje enda en måned, eller i verste fall ti 2021.

-Jeg skjønner at det er viktig å åpne opp sakte og i en viss orden, men jeg mener vi fint kunne sagt ja til breddefotball for seniorer i samme slengen. Breddekamper skaper neppe klynger av folk, det blir en naturlig spredning. Mener at samfunnet har lært av denne pandemien og at man tar sine forholdsregler. I 2. og 3. divisjon er det jo reiser på kryss og tvers over store områder, mens breddefotballen foregår i distriktet. Dette føles unektelig litt merkelig.

-Nå gleder jeg meg til å se at ungdommene igjen finner gleden i aktivitetene sine. For konkurranseaspektet har vært borte -og akkurat det skal bli fint å få tilbake 1. august, sier daglig leder i Gresvik IF, Morten Helminsen.

NÅ ER DET GRØNT LYS for personer under 20 år, sier en lettet Morten Helminsen, som i Koronatiden har gjort en fenomenal jobb for GIF under nedstengningen grunnet Korona.