Gåfotball – kommet for å bli

Kommentarene satt løst, krampene kom tett, men innsatsen var det ikke noe å si på. Mannfolk i godt voksen alder var samlet i Trondalen for å teste ut gåfotball i regi av Skeid, som er en pådriver for akkurat denne fotballformen. En type fotball som passer godt når man ønsker å spille selv etter at man ikke lenger kommer med på old boys-laget i klubben sin.

Etter at noen av Skeids disipler snakket seg varme på en GIF-kveld tidligere i år, ble ideen om gåfotball i Trondalen lagt fram. Der og da ble det vedtatt at Skeidgutta skulle ta en helg i Fredrikstad, og lære bort litt gåfotball i Trondalen. Slik ble det, og lørdag var den store dagen.

Dagens dommer og manager Terje «Stokken» Martinsen orienterer om reglene før kampene (se nederst).

«Vi er en gjeng Skeid spillere som trener gåfotball en gang i uka og deltar på utvalgte turneringer i Norge og Europa».

GIF stiller med to sterke lag.
Gresvik stilte to sterke lag på beina. Skeid kom med sine beste. Vel, det gikk som det måtte gå. Skeid vant finalen 7-6 etter en enorm sluttspurt av Giffarna. Men det viktigste var at deltakerne denne ettermiddagen hadde det moro. Ingen store skader, bare ømme muskler, en og annen krampe, litt åndenød og et par gnagsår.

«GIF – Old Boys» storspilte og koste seg – her representert med FV: Dag Jostem (bakerst), Terje Spydevold, Thorbjørn Johannessen og Gunnar Femtehjell som hindrer Skeids Erik Skrettingland fra scoring.

Finalen
Men litt mer om finalen: Da Skeids stjernespiller Morten Berre endelig nådde Trondalen, 8 minutter før finaleslutt, og etter å ha stått i bilkø fra Oslo i et par timer, ledet Skeid 7-3. Da dommeren blåste av kampen stod det 7-6. Det virket som om Gresvik-spillerne ble heltente da ”stjernespiller” Berre kom innpå. Morten gjorde seg ikke bort han, det var heller noen rare bevegelser fra den ellers så solide midtstopper Håkon Lier Madsen, som gjorde at det ble spenning til siste slutt.

GIFFARA kvikner til i finalen når stjernespiller Morten Berre (th) ankommer finalespill i Trondalen, direkte fra seier og nærmest avklart opprykk med Skeids A-lag – to timer tidligere på dagen. Henning Olsen drar her elegant av en Skeid spiller mens Vidar Kristoffersen og Tore Martinsen skaper rom for Henning.

Gåfotball er kommet for å bli
Gåfotball har uansett kommet for å bli. Her kan man nemlig rusle litt rundt uten at kondisen bør være på topp. Skeid har trent gåfotball en stund, og strategien med å ”spille sjakk” på banen vant fram. Spillerne viste hvor de hadde hverandre til en hver tid, men de hadde likevel problemer med å stoppe Vidar Kristoffersen spesielt. Vidar som så gjerne skulle ha slått om takta et par ganger for å sette prikken over i’en, men som forbausende nok holdt roen, skårte mange mål og la finurlige pasninger til medspillere. Vidar fikk god hjelp av et raskt gående GIF-lag, men Skeid var enda raskere i bevegelsen, litt for raske mange ganger, mente vi som så kampen fra sidelinja. Dommer Terje ”Stokken” Martinsen lot seg imidlertid ikke rive med av en heltent heiagjeng.

Heltent heiagjeng server kaffe fra kiosken til stor glede for spillerne.

Glede og moro
Moro var det, også for de skikkelige old-boys guttene, de over 60 og opp mot 80! Her var det mange som imponerte. Vet ikke om du var eldstemann Gunnar Femtehjell, men vet at du nærmer deg 80, og da er det imponerende å se hva du fikk til på banen. Det ble til og med en scoring.

Hardtarbeidende og elegant målscorer Gunnar Femtehjell i duell med Skeids Ståle Slettebø. Leif Pettersen er i god sikringsposisjon. Bak observerer Skeids Carsten Johansen og Erik Bakken.

Flere vinnere på banketten
På banketten etterpå hadde damelagets Grete Pettersen, Merethe Eriksen og Karin P. Martinsen full kontroll med både pizzaer og drikkevarer. Her ble det spennende quiz (også vunnet av Skeid), taler og utlodning før flere deltakere skulle innom Odins kro utover kvelden. Noen av Skeidgutta har vært på Odin Kro før, de trivdes godt på Gressvik og ville vise de andre.

Lagvinnerne på banketten hadde full kontroll og dro i havn stor trivsel i Trondalen. Trampeklapp og hjertelig takk fra både Skeid og GIF lag til FV: Merethe Eriksen, Grete Pettersen, Karin P Martinsen

Individuell vinner av banketten – Odde
Lagånden stod selvsagt i fokus gjennom hele arrangementet. Vi kan likevel ikke unnvære å nevne årets individuelle vinner av årets gåfotball turnering – vinneren av hovedgevinsten i lotteriet, Odd Erik Christensen.

Individuell vinner av banketten… Odd Erik Christensen.

Tradisjon?
I løpet av kvelden ble også det inngått en rammeavtale om neste års gåfotball-turnering. For det skal bli en årlig turnering i Trondalen med 8 lag, semifinaler og finaler + bankett selvsagt og pokaler og pizza og litt å drikke og gode historier og mye juging! Skeid og Terje «Stokken» Martinsen melder etter helgen: «Skeid takker for et overlegent døgn på Gressvik og for suveren fotball og hygge, vi kommer tilbake!»

Og GIF inkl. damelaget, som stod for bevertningen svarer: Vi ses neste år!

Om noen skulle lure på om det er noen regler i Gåfotball så er det det.

Gåfotball spilles også i Sverige. Her er en artikkel fra Expressen.

Tekst og Foto: Øivind Karlsen