GIF FIKK KICK PÅ KICK-OFF !!

Kulturbyggeren Per Mathis Høgmo og Sportslig leder i FFK Jon Hermansen møtte fredag 40 trenere og ledere i GIF Fotball med en varm, nær og energisk tilstedeværelse i hvert eneste sekund gjennom to timer. Om en knappenål hadde falt på gulvet på Kroa da Høgmo talte, ville alle gjester hørt det. De 70 tilstede ble rett og slett stum av beundring.

Arrangøransvarlig Anne Lundblad og Per Mathias Høgmo treffer blink på også dette GIF treffet på Kroa.

Jon Hermansen, sportslig leder i FFK og vår Køllis innledet kvelden.

Ungdomsleder Morten Køllis lytter og lærer konsentrert

Sportslig leder i FFK deler velvillig sine erfaringer med Gresvik IF

Og Køllis gjorde alt riktig, han stilte gode spørsmål, – og lyttet ydmykt til kompetansen som kom fra Jons erfarne bryst. Om Kvalitetsklubb, bysamarbeidet med FFK og hvordan sammenlignbare Kråkerøy IL har lykkes så godt de senere årene. Og de 40 fremmøtte GIF trenere og ledere tok inn erfaringene – og stilte flere oppfølgende spørsmål. Jon vil sannsynligvis komme tilbake til trenere og ledermøter i Trondalen.

«En innholdsrik kveld, mange gode dialoger, folk var utrolig gode til å lytte – Jon og Per Mathias gjorde denne kvelden utrolig interessant», sier Thomas Thorbjørnsen – en av de tilstedeværende trenere i GIF Ungdomsavdeling.

Sportslig leder i FFK overrekker blomster til GIF`s spillutvikler Vidar Kristoffersen for tidligere fremragende innsats for FFK.

I overgangen mellom Jon Hermansen og Per Mathias Høgmo benytter Sportslig leder i FFK anledningen til å overrekke GIF`s spillutvikler Vidar Kristoffersen blomster og oppmerksomhet for hans fremragende innsats for FFK. Æresmedlem og medlem av medaljerådet i FFK Yngvar Wernersen ville helst selv vært tilstede påp Kroa, men var forhindret grunnet deltagelse i et 80 års lag. Men Yngvar sender en hilsen til Gresvik IF og Norgesmester i fotball for FFK, Vidar Kristoffersen gjennom Jon;
«Det er ordentlig koselig å kjøre gjennom Gressvik når jeg skal på hytta, se alle FFK vimplene som vaier langs Storveien. FFK har alltid hatt et positivt forhold til Gresvik IF, og Vidar var en helt spesiell spiller. På høyde med Willy «vinga» Olsen, Jan Aas og Bjørn Borgen. Gresvik IF har overlevert mange gode talenter til FFK gjennom tidene.», hilser Yngvar Wernersen.

Per Mathis Høgmo med 100% tilstedeværelse på Gres(s)vik

Høydepunktet
Tross OL gull med jentelandslaget i Sydney, trener for utallige norske landslag i herrer, norske og svenske eliteserieklubber, så viser Per Mathis Høgmo hele Gressvik at han ikke har vokst ut av seg selv. Han forteller at han selv har vært i Trondalen, med sine barn – og fremsnakker i denne forbindelsen Gresvik IF. Det er helt knyst i lokalet da han videre i 100% tilstedeværelse forteller om alt fra fotballindustrien, elementene i å skape en klubb- og bykultur – til hvordan årets FFK vil spille rent taktisk. Det våger han, med et smil, – til tross for at Sarpsborg trener Tom Freddy Aune er tilstede i lokalet med to vidåpne ører og en notatblokk bak øret.
Høgmo innleder i større samfunnsperspektiv, spesielt om «fotballindustrien», og beveger seg videre inn i detaljene lokalt, ettersom spørsmålene kommer fra den lydhøre Kroa:
«Energien i denne byen er helt unik», sier Høgmo om Fredrikstad som fotballby, og legger til;
«Det er en god kultur i FFK nå, mye «go» og gode spillere, men det tar tid å komme seg opp. 3 måneder er kort tid, men ser en positiv trend og en lyst til å gi det som trengs. Jeg gir en generell oppfordring til Fredrikstadfolk å støtte guttane i en tid hvor de kanskje trenger det aller mest, og selvom ikke alle kamper vinnes. Det handler om å danne en kultur, både spillerne og supporterene må gjensidig backe hverandre opp. Idrettskultur er viktig».
De fremmøtte lurer på hvordan både han selv og spillerne på laget skal takle presset.
«Å håndtere press er så mangt, man lever av forventingene, vi bør være så til stede at vi ikke hører eller ser noe annet enn selve spillet. Dette kan trenes opp. Jeg ble selv påvirket i ung alder av alt rundt fotballen, nå har jeg lært meg å lede meg selv», sier Høgmo.

Og oppmøtte trenere og ledere i Gresvik IF forstår hvor verdifult og viktig det er at hans treningsøkter inneholder både mindfullness og yoga, og iblant gode dikt. Det handler om en vesentlig del av spillet – mentaltrening og tilstedeværelse. Som Per Matias selv er et levende praktisk eksempel på.

Hjertelig takk fra Gresvik IF til FFK som klubb, Jon Hermansen og Per Matias Høgmo! Dette var nok en vidundelig kveld på Kroa. Takk også til kveldens bevertning, våre samskapningspartnere – han Kjell på Odin Kro og Pizzabakeren på Gresvik Torg.

Terningkast 6.

All lykke til FFK i årets sesong!

foto: Anne Lundblad og Frode Holstad Hansen