Sebastian gjennomfører Fysak-timer i regi av GIF

Gresvik Idrettsforening tar jobben med å bidra til å skape et aktivt lokalsamfunn blant gressvikinger på alvor. En sentral utfordring er å bygge broer og videreføre et allerede svært godt samarbeid med nærskolene, konkret for å gjennomføre Fysak i skolene på en inspirerende måte for elevene. Nå er Sebastian Møklegård engasjert på deltid i Gresvik IF, i første omgang for å regissere Fysak-timer på Hurrød- og Slevik skole.

Aktive Lokalsamfunn inn på nærskolene

Aktive Lokalsamfunn er et prosjekt der idrettslaget tar initiativ til en styrket samhandling med det offentlige generelt og skoleverket spesielt, om barn og unges trygge og aktive oppvekst.

Fysak er en forkortelse av fysisk aktivitet i skolen, som er et vedtak fra Stortinget om å innføre daglig fysisk aktivitet i grunnskolen. Det settes av tid i skolens undervisningsplan, uten at aktivitetene inngår i et annet fags undervisning,

Foto: Øivind Karlsen. Sebastian Møklegård klar til en ny Fysak–time på Hurrød barneskole. Eleven er i ferd med å samle seg på plassen i bakgrunnen.

Sebastian fra Gressvik takket ja til muligheten

-Øktene varierer mellom lek, ballspill, stafetter og stasjonstrening. Målet er å ha varierte øvelser som alle kan delta på, og elevene skal føle på mestring. Planen er å ha alle aktivitetene utendørs, hele året, forteller Sebastian.

-Vi er fortsatt i startfasen, så for øyeblikket er det 5.-7. trinn (10-12 år) på Hurrød- og Slevik skole vi reiser ut og har Fysak med en dag i uka. Det er planlagt å også starte på Rød barneskole, og med yngre elever.

-Jobben min er å sette opp og lede aktiviteter ut mot barneskolene. Jeg er oppvokst på Gressvik, og gikk selv på Hurrød skole. Jeg er 26 år, og var aktiv fotballspiller i Gresvik IF i oppveksten. Før sommeren ble jeg ferdig utdannet med bachelor i Helse- og idrettsledelse ved Høyskolen Kristiania. I mai 2022 hadde jeg praksis hos Etat aktive liv i Fredrikstad kommune, og møtte tilfeldig på Morten Helminsen og Frode Hansen fra Gresvik IF. Det endte med at jeg ble med på tur til Drammens Ballklubb for å se hvordan de jobbet inn mot skolen som en del av Aktive lokalsamfunn. Etter sommeren trengte Gresvik IF noen til å lede Fysak, og jeg takket ja til muligheten.  Dette har jeg virkelig tro på, sier Sebastian Møklegård.

Tekst og foto: Øivind Karlsen