Toppers trivsel og glede på Kroa – igjen!

Før Pål Nielsen med følge kommer på årets siste GIF-treff på Odins kro fredag 19. oktober kl. 18:00, ble det en gledelig blanding av GIF, FFK og Sarpsborg 08 trivsel på Kroa fredag kveld. En ypperlig Dag Solheim ledet oss gjennom både gode historier, tårevåte latterkuler og moderne klubbutvikling.

Det ble nok et fint GIF-treff på Odins Kro fredag kveld. Gresvik IF, FFK-84 helter, Sarpsborg 08 og øvrige Odin kro gjester storkoste seg.

Humor, glede og latter sitter løst fra første stund. Fv: Dag Solheim, Terje Jensen, Per Egil Ahlsen, Vidar Kristoffersen, Reidar Lund, Atle Kristoffersen, Espen Engebretsen. Foran; Henning Johannessen.

Takk for stolte øyeblikk i historien melder Dag Solheim og leder an kvelden.

Veien til kongepokalen: Dag Solheim leder oss gjennom hele reisen fra 1. runde til fakkeltoget i Fredrikstad i 1984.

Underveis minner han oss på at uten Vidar Kristoffersens avgjørende innsats ville FFK aldri nådd finalen.

Foranledningen til det berømte frisparket. Reidar Lund forteller den gode historien om hva som skjedde der ute på banen i sekundene før frisparket.

Noen utdypende drøftelser mellom Reidar, Terje, Atle og de andre om alternative typer innøvde frisparkvarianter var ikke aktuelt der og da – for Per Egil hadde allerede bestemt seg for frisparkvariant.

Selve frisparket som er beskrevet i både historiebøker, lærebøker og vitenskapsbøker ble avfyrt av denne mannen – Per Egil Ahlsen. Her forteller han hva som skjedde både der og da og etterpå.

Tydelig at lagånden, den gode energien, samspillet og gruppedynamikken i dette laget fungerte i -84, og at den er der fortsatt – 34 år senere. Fv: Atle Kristoffersen, Espen Engebretsen, Tom Espen Fingarsen.
Foran: Henning Johannessen.

Espen Engebretsen er for tiden daglig leder i Sarpsborg 08 og bekrefter at det er lov å ha hjerte litt delt i ulike klubber i dagens moderne fotballverden. Akkurat her på kroa leder Sarpsborg 08 sin gruppe i Europa League etter 3-1 over Genk dagen før. Atle Snæbbus gleder seg med Espen og de blå/hvite.

Selv om det er heltene fra FFK – 84 som har kveldens hovedfokus, så tar vi oss tid til litt seriøsitet og lytter ydmykt til noe av tankegodset bak Sarpsborg 08 sin suksess.

Og det kommer selvsagt mange spørsmål fra salen. Espen forteller og svarer veldig mye bra – om behandling av humankapitalen og hvordan menneskene jobber sammen også i motgang, at samarbeidsklubbene i nærområdet må være glad i Sarpsborg 08, om omdømmebygging, om spillestil, om ulikheten mellom å være klubbstyrt og trenerstyrt, at de ser etter «trenbare» spillere når de rekrutterer, talentutvikling, organisasjonsutvikling med mer.

Kvelden blir avrundet med honnør fra Plankehaugen ved leder Enrique Leonides Arnesen.
Et kjærkomment minne blir her overlevert.

Om du ønsker å lese mer om dette arrangementet i Fredriksstad Blad, følg denne linken.

Gresvik IF takker Dag Solheim, FFK – 84 gjengen, vertskapet Kjell på Odin Kro og Pizzabakeren
for en flott aften.