Folkefest på to hjul i Kjerringåsen Sykkelpark

Den 14-15 oktober var det duket for avslutningen av Norgescupen (NC) i utforsykling og for første gang arrangert i vårt kjære og lokale Kjerringåsen Sykkelpark.

Dette kom på banen som et erstatningsritt for NC som skulle vært arrangert i Drammen i august, og med god innsats på tvers av flere sykkelklubber på Østlandet og velvilje fra anleggseier Leif og kompani, ble det svært godt mottatt i utformiljøet. Til og med kommissærene fra NCF berømmet den gode innsatsen og velviljen som var lagt ned for å få til dette.

På forsidebildet fra venstre: Pål Grotnes, Ola Sæther, Noa og Pål Valbjørk, Alexander Halvorsen og Malte Bure. Foto: Sarpsborg Arbeiderblad.
Tekst: Romar Halvorsen
Foto: Se bildetekstene

Ola og Malte klare på toppen, Foto: Jon Borgersen

God stemning rundt GIFS leieren, Foto: Eventfotografene

Med 119 deltakere på start var det hele 83 av de som var mellom 10-16 år, noe som lover veldig bra for fremtidig rekruttering. Det var 6 GIFS syklister som stilte til start og mange av dem debuterte i konkurranse sammenheng i utfor. 4 av disse er fra ungdomsgruppa, så det er veldig morsomt at så mange ble med og prøver seg på ritt.

Noa Valbjørk (G10-12), Ola Sæther (M13-14), Malte Bure (M13-14), Alexander Halvorsen (M15-16), Marius Larssen (M Master 30+) og Pål Grotnes (M Master 30+) var alle gira og klare for å konkurrere på ‘’hjemmebane’’.

Lørdagen startet også denne gangen med track-walk, før trening resten av dagen. Søndagen var selve konkurransedagen, som også startet med kort trening før 1 seeding-run med tidtaking, som setter startrekkefølgen før finalen. Alle klasser kjørte samme løype Gubben, som i utforsammenheng en forholdsvis kort løype på ca 1300 meter, men fartsfylt og morsom med noen krevende partier. Mye regn på fredagen satt litt ekstra preg på løypa og laget noen meget glatte partier som rytterne fikk brynet seg på. Litt knall og fall ble det, men ingen alvorlige skader.

Marius Larsen, Foto: Eventfotografene

Ola Sæther, Foto: Eventfotografene

Noa Valbjørk, Foto: Eventfotografene

Vi kunne ikke ha vært heldigere med været med tanke på at vi leser midten av oktober og at høsten var godt i gang. Søndagen strålte solen om kapp med deltagere og publikum, som det etter hvert ble svært mange av. Helt klart at dette er noe folk syntes var spennende og morsomt å se på. Det yret av folkeliv og lyden av bjeller og hoiing i ‘’rockgarden’’, det kanskje mest krevende partiet i nedre del av løypa.

Alexander Halvorsen, Foto: Eventfotografene

Malte Bure, Foto: Eventfotografene

Pål Grotnes, Foto: Eventfotografene

Det var mye imponerende sykling denne helgen og resultatmessig endte det svært bra for GIFS syklistene:

Bestetid (med god margin) til Minstemann, Noa Valbjørk, G10-12

3. Plass i dagens løp, og 3. Plass totalt i Norges Cupen til Alexander Halvorsen, M15-16

13. Plass til Malte Bure, G13-14

18. Plass til Ola Sæther, G13-14