Gresviks guttelag G-16 er kretsmestere

Gresviks guttelag er i år Kretsmestere i fotball uten å ha gitt fra seg ett eneste poeng så langt i årets seriespill. Vi har deltatt i en eliteturnering hvor vi spiller uavgjort mot Trygg/Lade som vinner serie 0 (tilsvarende Interkrets) i Trøndelag og vi slår Fyllingsdalen som vinner bronse i 1 divisjon i Hordaland. I tillegg har vi vunnet kamper mot lokale Interkretslag og alt dette sier mye om nivået laget holder. Vi har også et G15/16 lag som pr. dato ligger på 3 plass i sin avdeling og som kun har avgitt poeng i 2 kamper. Dette er ikke mindre enn helt fantastisk og viser at tilsiget av ungdom med et høyt nivå på fotballbanen kan skape mye moro i Trondalen i tiden fremover.

Som man bygger et hus er laget bygget opp sten for sten siden de aller fleste startet som 6 åringer i Trondalen. En håndfull foreldre var tålmodige ute på feltet og lærte barna om ballmottak og hvordan de skulle slå pasninger. De fikk lære seg samspill, sosialisering og kameratskap. Den individuelle utviklingen har skjedd trinnvis og noen har selvfølgelig tatt ting lettere enn andre, men samlet har laget blitt bedre og bedre.

Underveis har Joar og Vidar bidratt på treningsfeltet med sin enorme kunnskap, noe som gjerne har vært med på å skape ytterligere motivasjon hos spillerne. I tillegg har hospitering vært et viktig verktøy for å utvikle spillere som trenger litt ekstra utfordringer for å videreutvikle seg.

Så kom Koronaen, og ungene følte at det ikke var lov til noen ting. Først ble kamper og treninger avlyst, så fikk de lov til å trene, men med 1 meters avstand. Det var vanskelig å legge opp og ikke minst gjennomføre gode treninger i denne perioden og ungene synes nok det var ille å ikke kunne spille «vanlig» fotball. Det ble etter hvert greit med kamper en periode, før det igjen ble lukket ned. Dette var store utfordringer for apparatet rundt laget, men det ble jobbet hardt for å skape sosiale rammer rundt laget for at vi ikke skulle miste spillere. Kameratskapet blant ungdommen i laget ser ut til å ha vunnet over Koronaen og ingen har sluttet som følge av den.

Ved årsskifte 2020-21 skjedde det et generasjonsskifte på trenersiden og Mads Vallestrand tok over hovedtrener ansvaret og han fikk med seg unggutten Kasander Getz. Tidligere hovedtrenere for 2005 Raymond Hansen og for 2006 Anders Mikaelsen, samt apparatet rundt disse, har trukket seg litt tilbake og bistår laget når det er behov for det.

Mads har bygget videre på «grunnmuren» som allerede var lagt, og resultatene guttelaget har oppnådd viser at de har hatt en god utvikling med Mads som trener. De mestrer flere forskjellige formasjoner og taktikker i tillegg til at hver spiller har utviklet seg i riktig retning. Det er helt klart at det har vært slitsomt for spillerne, men du verden så gøy det er når de nå har klart å vinne kretsmesterskapet.

Som det ble snakket om i laget for et par år siden:

Vil du ha noe, gjør en innsats og sørg for å ta det. Sørg for å bli en vinner.

Han som sier at han kan, og han som sier at han ikke kan, har som regel rett begge to.

Ungdommen i guttelaget sa at de kunne og at de skulle gjøre en innsats. Nå står de igjen som vinnere.

Gresvik IF gratulerer så mye.

Tekst: Øyvind Eriksrud

Foto: Østfold fotballkrets