GIF håndball 75 år – 23. nov. 2021

Tekst: Tormod Hermansen
Foto: Ukjent

En historisk dag for håndballen og GIF har nylig passert, nemlig den 23. november.

I 1946, altså for 75 år siden, fant noen ivrige damer ut at håndball kunne være noe å starte med, og dermed var GIF håndball i gang.

Kamper ble spilt utendørs på ymse underlag, som grusplasser, jorder og gressløkker, garderober og dusjer fantes ikke, men bekker og vannpytter ble hyppig brukt.

Til bortekampene spleiset de ofte på leie av en lastebil, der de satt bakpå og sang.

Sportslige resultater varierte stort og i 1954 ble det noen års opphold, fram til 1965.

Etter at dame-landslaget tok VM-bronse i 1986, skulle mange unge jenter spille håndball.

Medlemstallet vokste og håndballen ble mer og mer viktig for GIF.

Klubbens damelag har stort sett befunnet seg i 4-5 divisjon, flere ungdomslag har markert seg godt, og det har blitt fostret mange gode spillere opp gjennom årene.

Noe av det viktigste for håndballen i GIF skjedde på 90 tallet. En asfaltert bane i Trondalen var klar. Endelig hadde håndballen kommet hjem, ble det sagt.

I året 1996, tilfeldigvis når håndballen feiret sine 50 år, startet klubbens første guttelag opp. Våre 10 åringer skulle kombinere både fotball og håndball.

Dette medførte at flere gutter ville prøve ut håndball, og det ble lag både for 9 og 11 åringer.

I de senere år er det forsøkt å starte opp guttelag igjen, med noe blandet suksess.

Når Gressvikhallen var et faktum og ble åpnet i 2005, startet det nærmest en ny æra for GIF. En egen storstue var nå endelig på plass og igjen ville mange være med.

Mange lag, ivrige utøvere, iherdige foresatte og et stort og godt tillitsmannsapparat, medførte nå at det virkelig ble fart i gruppa. Flere gode resultater er oppnådd blant våre lag. Håper denne trenden også vil følge klubben inn i fremtiden.

GRATULERER TIL OSS ALLE og LYKKE TIL VIDERE!

———————————————————————

Fra GIFs 80-års beretning tar vi med dette:

Det finnes svært lite historisk materiale fra den gangen håndballen startet i 1946, men i forbindelse med 50-årsmarkeringen til håndballavdelingen skrev Gyda Ydse og Anne Marie Robertsen et referat av det de husket fra startfasen.

«Håndballgruppen ble startet 23.november 1946 på Dagningen. Randi Kristiansen var den første lederen, eller «formann» som det het på den tiden.

Vi trente to ganger i uken, og skiftet i det gamle klubbhuset, uten hverken dusj eller vask. Vi brukte bekken, og hadde mye moro med det. Men når det var kamper måtte vi bære vann og helle i de gamle dusjene slik at gjestene fikk vasket seg, minnes de to.

De skriver også om morsomme episoder i forbindelse med bortekampene:

Skulle vi på kamper til Mysen, Aspedammen, Kambo eller Halden, så spleiset vi på leien av en lastebil eller en av de gamle bussene til Emilsen. De stoppet som regel et par ganger på veien, og vi ble redde for ikke å redde kampen. Men vi hadde det moro – vi satt på lastelemmen og sang.

Det fortelles ikke om noen sportslige fremganger i tiden frem til rundt 1954. Da var det et opphold i håndballvirksomheten i Gresvik IF frem til 1965.»