Publikumskamp i Trondalen da Lervik kom på besøk i Slaget om Onsøy. Foto: Terje Jensen

Publikumskamp og forsterket tro på opprykk for seniorlaget

Tusen takk til alle samarbeidspartnerne våre og ikke minst alle dere som møtte opp i Trondalen torsdag kveld da GIF inviterte til publikumskamp i Slaget om Onsøy, da erkerivalene Lervik kom på besøk. Godt over 250 personer, de fleste kledd i blått og hvitt, var på plass for å heie på gutta!

Selv om kampen kanskje ikke var den mest finspilte denne høstkvelden, blant annet takket være vindkast på opptil 15 sekundmeter, manglet det ikke drama og spenning til siste slutt. Hovedtrener Mads Vallestrand var både lettet og strålende fornøyd etter kampslutt. Dette er hans tanker om kampen.

Akkurat like vanskelig som vi fryktet

– Kampen ble akkurat så vanskelig som vi fryktet på forhånd. Lervik hadde ett mål for øyet og det var å ødelegge festen som vi selv hadde invitert til. Førsteomgang starter med spill i vanskelig motvind, og vi klarer ikke å gjøre de gode valgene vi har snakket om på forhånd. Vi gjør det vanskelig for oss selv ved å spille oss alt for trangt i stedet for å bruke hele banen og holde bredt med kantene som vi planla før match. Allikevel såpå kampen selv om vi ikke skaper de helt store sjansene. Vi dominerer banespillet og Lervik kommer heller ikke til de helt store sjansene.

– Når vi setter 1-0 er ikke det ufortjent, og jeg satt med en følelse av at dette målet skulle hjelpe oss å senke skuldrene. Slik ble det jo dessverre ikke. Ett langskudd fra 30 meter fra Lervik gjør at det utliknes og like etter får Lervik en helt korrekt straffe etter at vi er uheldige å sklir som bakerste mann og gir lervik en 100% sjanse. Begge målene føles veldig unødvendig, og det setter seg helt naturlig en liten tvil hos både spillere og ledere når vi ligger under til pause.

Mye positivt til tross for 1-2 til pause

– Vi er klokkeklare i pusen på at det skal være fult mulig å snu kampen. Vi er enige om å sette høyere press nå som vi har medvind samtidig som vi skal få flere avslutninger mål. Annen omgangen bærer preg av at vi er ett bedre lag enn Lervik, og de skaper kanpt en sjanse i hele annen omgang. Vi er også heldige som får utlikningen tidlig i matchen slik at vi slipper unna det største jaget og kan senke skuldrene litt igjen. Vi fortsetter å skape mange halvsjanser etter utlikningen, men ballen havner aldri i mål. Med 13 minutter igjen av matchen velger vi å legge om til to spisser for å vinne kampen.

– Med 7 minutter igjen av kampen setter Jemmy Risøy inn en perle av ett mål på frispark fra drøyt 23 meter. Ett vakker halvtliggende vristspark rett i krysset og BOOOM så leder vi endelig kampen igjen. Det blir med 3-2 scoringen og vi sitter igjen med 3 særdeles viktige poeng i opprykskampen. Hvem som var mest sliten etter kampen er jeg faktisk usikker på. Sjelden har jeg følt meg så tom etter en kamp, men herregud så deilig.

Tusen takk til alle som støttet oss

– Vi byr dessverre ikke opp til festfotball, men noen ganger handler det kun om å vinne kampen. I går var det en av de kampene. Det er ikke pent, men det holder. Fantastisk gøy med nesten 300 tilskuere og god stemning. Vi takker alle sponsorer for alle bidrag og vi ønsker å takke alle som stilte opp slik at vi får noen sårt tiltrengte midler i lagkassa. Nå er det to «finaler» igjen. Vi tør ennå ikke å tenke på opprykk, men vi skal gjøre alt vi kan for at neste «folkefest» i Trondalen er i 4 div.

– Hvis ikke så skal vi også klare å lage ny fest i 5. divisjon! Takk for hjelpen!

Sportslig Hilsen Mads Vallestrand – Hovedtrener Gresvik A lag.

Foto: Terje Jensen